Information från skolsköterska

Leta efter löss innan skolstart
Det är störst risk att få huvudlöss på sommaren, när de är som mest aktiva. När skolterminen börjar kan lössen spridas. Luskamma därför barnen och behandla de barn som har levande löss innan skolan börjar. Det är det bästa sättet att förhindra lusepidemier.

Läs mer på :  Huvudlöss – 1177

HPV vaccination
Vaccination erbjuds gratis till både flickor och pojkar i ÅK 5.

För mer information se: Bra att veta om HPV — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)

Godkännande och info-blad skickas hem till berörda föräldrar kommande veckor

MPR vaccination
ÅK 2 vaccineras mot Mässling, Röda hund och Påssjuka under hösten

För mer information se: Rekommendationer för vaccination mot mässling, påssjuka och röda hund (MPR) — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)

Godkännande och info-blad skickas hem till berörda föräldrar kommande veckor.

/Skolsköterskan

Förskoleklass
Förskoleklass kommer efter skolstart besöka skolsköterskan och kontrollera tillväxt, syn och hörsel. Senare erbjuds skolläkarbesök, hälsoenkät skickas hem som förälder och barn fyller i tillsammans och lämnar till skolsköterskan